آداب و رسوم گیلانی ها برای عروسی

شنبه 20 آبان 1396
19:26
ارایش و زیبایی عروس

مراسم عقد کنان
مراسم عقد كنان معمولا ( در شب حنابندان يا روز مستقلي انجام مي گيرد , عروس خیمه عقدش را بر راز مي گذارد و رمز سفره حاضر شده و با اذن پدرش آری مي گويد . در راز سفره علاوه بر وسايل معمولي وجود یکسری عدد تخم مرغ در ظرف برنجي كه سمبل آرزوی طفل دار شدن است خویش نمايي مي كند . در هنگام عقد اشخاص مشكوك نظیر زنان نازا , همسايه معاند و . . . . را به عذر هاي متعدد از اتاق بيرون مي كنند چرا كه معتقدند ا گر كسي در هنگام آری بیان کردن عروس قفلي را بزند داماد عقيم مي شود يا بعدا در زندگي مبتلا مشگل مي شوند . .

حنا بندان
اين پایکوبی كه مراسم خداحافظي عرو س است , در آخرين شبي كه عروس به صورت رسمي در منزل پدرش به بسر مي پیروزی برگزار مي گردد . در اين مراسم به فرا خور درحال حاضر بابا عروس و داماد , با شام و شيريني و يا هر دو از مدعوين پذيرايي مي شود . در اين شب از منزل داماد هفت سيني با حنا و شمع و شيريني به منزل عروس نبی مي شود . در حالي كه سيني بر رمز خواهر بزرگ داماد جای‌دارد وارد مجلس مي شود و آن گاه طلاجات عروس و ديگر وسايلي كه در اسباب و اثاث واچيني خريداري شده به حاضرين نشان داده شده و طلاجات به گوش و دست و گردن عروس انداخته مي شود . آن‌گاه دست عروس و داماد حنا مي گذارند و حناي اضافي را نيز ميان مجلس مي گردانند و تمامی ي خانم ها بر مي دارا‌هستند . اما درصورتی که به دوشيزگان نيز تعارف كردند نبايد بر دارا‌هستند . زيرا در اين صورت نجوائی در مجلس بلند می گردد وهمه در موبایل میگویند فلانی شوهر میخواهد .

پشیا
عروس مدتی پیش از آنکه راهی منزل شوهر شود , در صدد گرد آوری انواع مختلفی از صنعت های دستی مثل جوراب , گیوه نخی , جای ساعت , دستمال گلدوزی و . . . بر میاید .
به اینگونه وسایل که جز جهیزیه وی بشمار می‌آید پشیا گفته میشود عروس پشیا را در درون خورچین و با صندوق منحصر چیده و همراه خویش به منزل شوهر میبرد بعداز تعدادی روز آن را به تناسب قرب و جایگاه یک یک خانواده های قوم شوهر تقسیم نموده و سهم هر مورد را در درون یکی سینی گذارده و روی آن را پوشانده و برایشان می فرستد . گیرنده پشیا هم کادو دلخواه مثل پول انتقاد , طلا جواهرات و گاه یک مرکز دام , برای عروس می فرستد .

رخته بری
داماد هنگام نوشتن قرارداد تزویج دارای تعهد می گردد که هم اندازه مبلغ معینی برای عروس جامه و زیور بخرد لذا یک روز طبق قرار , عروس و داماد همراه چندین اعضای خانواده خویش به شهر می‌روند و داماد پارچه و طلا جواهرات را که تعهد نموده میخرد و به خانواده عروس تحویل میدهد .
یکی‌از مراسم مرسوم در‌این محل قیچی بری ( براندن جامه ) اسم داشت که 3 دیروز عروسی انجام می گرفت .

خدمات عروسی


[ بازدید : 89 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ارابشگاه عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]