با شیوه و ترسیم مراسم عروسی آذری ها آشنا گردید

شنبه 20 آبان 1396
19:35
ارایش و زیبایی عروس

هر کدام از اقوام بختیاری , آذری , کرد , لر و . . . که در کشورمان معاش می نمایند آداب و رسوم خاص خودشان را برای استارت معاش مشترک دارا‌هستند و این رسوم سالهاست فی مابین مردمان ترویج دارااست . خیلی های ما از این آداب و رسوم چیزی نمی دانیم و از آنجایی که احتمال دارد روزی بخواهیم با یکی همین اقوام وصلت کنیم , واجب است درباره‌ی آداب و رسوم شان بیشتر بدانیم . اما این آداب و رسوم معمولا جزئیات متعددی داراست ولی ما عملکرد کردیم برجسته ترین های آنان که هنوز اجرا می‌شود را به‌دنبال با نیز مرور کنیم وگرنه مراسم های متفاوت و مضاعف متعددی در پیشین وجود داشته که اکنون انجام نمیشود .

عروسی اقوام اهل ایران ( آذری ها )

خواستگاری کردن
مردان آذری وقتی که قصد به وصلت میگیرند و دختر مد نظر شان را پیدا می نمایند معمولا از خواهر و مامان خودشان میخواهند که به دیدن دختر بروند و کلام های اول را با وی انجام بدهند . بعداز این که این دیدار به سود رسید و خانواده ی دختر با آن موافقت کردند نوبت میرسد به مردان خانواده که سخن های بدون شوخی را استارت نمایند .
چندین روز آنگاه مردها برای انتخاب کردن مهریه , شیربها , روز مراسم نامزدی و خواستگار قانونی به منزل ی دختر خوانم می‌روند تا سخن های اول را انجام بدهند . پس از این که هر دو طرف با میزان مهریه و مسائلی که در آن بین ارائه شده شده‌است موافقت کردند یک یا این که یک‌سری کله قند را میاورند اواسط مراسم و شروع میکنند به شکستن به‌این نیت که شور و خوشحالی بین خانواده ها و عروس و داماد بیشتر شود .
سپس چای ریخته میشود و عروس خانم با تعارف چای و به عبارتی قندی که در مراسم خواستگاری شکسته شده از مهمانان پذایریی می نماید . درین مراسم خانواده ی داماد می‌توانند انگشتری به دست دختر نمایند تا وی به صورت قانونی نامزد پسرشان شود . اما بعضا ها انگشتر دست کردن را به یک مراسم دیگر موکول می نمایند و هم‌زمان در آن مراسم انگشتر به دست کرده و نامزدی میگیرند . پس از این که دختر این چنین به نامزدی پسر در آمد , از منزل ی داماد برای وی تعدادی خنچه برده میگردد تا در به عبارتی روز مورخ شیرینی خوران و عقد کنان و مراسم قانونی دیگر مشخص و معلوم شود .

شیرینی خوران چطور انجام می شود؟
روزی که قرار است شیرینی خوران صورت پذیرد طبق معمول خانواده ی داماد به منزل ی عروس خانم می‌روند تا مراسم را انجام دهند . وقتی که خانواده ی داماد به منزل ی عروس خانم رسیدند , عروس نزد مامان شوهر آتی اش می‌رود و دست اورا می بوسد و مامان عروس انگشتری که از قبلی تهیه و تنظیم کرده را دست عروس خانم می نماید و زیور آلاتی را که برای وی در لحاظ گرفته را به وی می‌دهد .

ارایشگاه عروس


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ارابشگاه عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]