عروسی

چهارشنبه 24 آبان 1396
20:07
ارایش و زیبایی عروس

چند روز پیش از عروسی , عروس و داماد و بستگان زیاد نزدیکبه خرید وسایل عروسی می‌روند . از طرف داماد جامه عروسی ( کیف و کفش , ‌چند قواره پارچه , ‌طلا و اسباب و اثاث آرایش… ) و از سمت دختر جامه دامادی و هدایای دیگر ( کفش , تی شرت … ) خریداری میگردد . دو سه روز پیش از عروسی از طرف خاندان عروس جهیزیه را به خانه‌ای که بایستی عروس و داماد با نیز در آن معاش نمایند میبرند و منزل را خویش تزیین و فراهم می نمایند . نیز چنین درین روز همراه با بر پا کردن پای کوبی کوچکی , با نخی که از طرف خانواده دختر نبی شده رختخواب عروسی به امداد خانواده پسر دوخته می‌شود . گرد همایی برای مراسم عروسی را انجمن گویند . در یزد مراسم زیبای حنابندان هم ترویج داراست و دست و پای دختر و پسر را با نقش های خوشگل می آرایند . عقد و عروسی زرتشتیان در یک روز انجام می‌گیرد . روز عروسی , ‌عروس و داماد وخویشان نزدیک پیش از شامگاه برای انجام مراسم عقد در نیایشگاه حاضر میگردند . دراین مراسم در پیشاپیش عروس و داماد , ‌کتاب اوستا , دو لاله ی روشن , ‌آیینه , ‌نقل سپید , انار و تخم مرغبه وسیله اقوام در حدود محل عبادت برده می‌شود . عروس و داماد در جای ویژه ای که در جلوی سفره عقد است می‌نشینند .

سفره ی عهدوپیمان ( گواه ) یا این که عقد

سفره ی عقد یا این که گواه بر روی زمین گسترده میشود . این سفره از ترمه یا این که مخمل و ابریشم است و از طرف مامان عروس نسل به نسل نگه داری شده‌است . سفره می بایست رو به خاور یا این که برآمدن خورشید گسترده شود و بر روی آن این چیزها مشهود است : گل سرخ . سینی از هفت سبزه . دو کله قند . کاسه ی عسل . سکه ی طلا جواهرات . شاخ یا این که کاسه نبات . منقل برای اسفند . برنج . سبزی کم آب . نمک . رازیانه . چای . کندر . خشخاش . انار . سیب . نانی محلی که بر آن خوش‌یمن باد متن اند . اوستا . آینه ی اقبال . لاله ( شمعدان )

عروس و داماد روبروی نیز می نشینند . بر فراز سرشان توری از حریر سفید نگه می دارا هستند و دو کله قند را به نیز می سایند تا مراسم آری برون یا این که آری بیان کردن عروس به پایان برسد و میخوانند :

مسابم و مسابم!……… . . چی چی مسابی؟

مهر و محبت مسابم!…… . برای کی مسابی؟

برای عروس و دوماد!

داماد جامه سپید چین دار و عروس ساری چین دار سپید میپوشد . بر گردن آن‌ها گلوبندی از گل معلق می نمایند و بر پیشانی آنان خالی سرخ رنگ می‌گذارند . در آغاز عروس بر تخت می نشیند و بعد داماد را دوستان عزیز وخویشان به نزد وی میاورند و به هنگام عروسی در دهن یکدیگر با انگشت عسل میگذارند . سازه بر دینکرد به هنگام عروسی و برای آگاهی همگان طبل و شیپور می نوازند . این مراسم را سلطان جان گویند . روبروی عروس و داماد موبد و کنارشان خانواده‌های نزدیک می‌نشینند . بعد مراسم عقد در حضور دو شاهد که یکی خانواده دختر و دیگری از خانواده پسر هست انجام می‌گیرد .

خدمات عروسی


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ارابشگاه عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]